Gore Verbinski filmjben a feminista eszmk manifesztldst rhetjk tetten, amint a tengeri rvny egyfajta risi vaginaknt nyeli magba a fallikus szimblumokknt rtelmezhet hajtesteket – rn mlyrehat elemzsben a filmesztta, amennyiben trgyalt mozinkat mvszeti alkotsknt prbln rtelmezni. De A Karib-tenger kalzai - A vilg vgn nem ms, mint egy zig-vrig popcornfilm trilgiv bvlsnek utols darabja.
Trilgia. Manapsg mr egyfajta trendd vlt, hogyha tutira vehet egy film folytatsnak sikere, akkor egybl csinlnak kt rszt is az adott franchise-hoz, s mindezt olyatnformn megideologizlva, hogy mr a kezdetektl fogva hrom rszt terveztek. Ez persze mkdtt A Gyrk Urnl, br ott ugye egy szertegaz szzs bvebb kifejtsrl volt sz. A hrom rsz szerves egysget alkotott. A kzvlemny szerint mkdtt a Csillagok hborjnl, br szerintem a dolog mr ott is snttott, hiszen az j remny kerek egszet alkotott a bolygmret rhaj elpuszttsval, de ht George Lucas nem brt (azta sem) elszakadni ltomstl. A Mtrixnl viszont mr teljesen befuccsolt ez a koncepci. A Karib-tenger kalzainl ugyan mkdik, de szerintem felesleges volt.
Az els rsz mr-mr zsenilisra sikeredett. A ltrehozott kalzvilg s a karakterek adtk az vet a folytatshoz. De az alkotk ahelyett, hogy egy-egy jabb kalandra vlalkoztattattk volna kedvenceinket kt, hrom vagy akr ngy rszen t (amg kitart az tletkosr), inkbb kvettk a trendet. Kt filmet csinltak az egybl, s ennek megvan a maga veszlye. Ez a msodik rszben inkbb csak a lezratlansg tnybl fakadt, de a harmadik rsz mr-mr nygvenyels katyvassz alakult.
Ez egy trilgia zrdarabja, aminek olyannak is kell lennie. Monumentlisnak s katartikusnak, ugyanakkor el kell varrnia a szlakat gy, hogy kzben azrt rejtsen magban jabb s jabb fordulatokat. S ez itt azrt nem mkdik, mert az els rszre egyfajta jl megszerkesztett lazasg s az eredetisg volt jellemz. De ezekben a harmadik epizd nem tl ers.
Flrerts ne essk, a film szrakoztat. A kalandradatban jl elhelyezett ponok enyhtik a feszltsget, de ssze-vissza kuszldnak a szlak (fleg annak, aki csak egy ve ltta az elz rszt), s egyszer csak azon kapjuk magunkat, hogy nem rtjk ki mit mirt csinl. Vicces mdon az els rsz fellensge, Barbossa vlik az alkuk s tversek kzepette a „nemes” cl legfbb bajnokv, leginkbb egy cinikus Gandalfhoz hasonlatosan. Viszont Geoffrey Rush remek a szerepben, s egybknt is rm ltni, amikor hrom olyan karakteres sznsz, mint , Chow Yun-Fat s a j reg Johnny Depp „egy hajban eveznek”.
Aprop Johnny. J a src, azt meg kell vallani. Br n a szerepmegformlsa kapcsn elhangz szuperlatvuszokat tlmisztifikltnak tartom. A „modern, kosztms, cool figura” karaktert mr b vtizeddel eltte „fltallta” Gary Oldman s Tim Roth a Rosencrantz s Guildenstern halott cm filmben. Azt viszont le kell szgezni, hogy Depp vsznon val fltnsnek els jelenete mr-mr „avantgrd” stlusba hajlik, s remekl tkrzi, hogy s Verbinski milyen kreatv s szrakoztat lmokat lmodhattak volna, ha nem a bizonyos HARMADIK rsz elksztsnek slya nyomja a vllukat.
Keira Knightley szp. J nzni t, br a film egy pontjn mr gy tnik, belle vlik a mozi legfbb hse, s ha ez vizulisan nem is zavar a (frfi)szem szmra, annyiban azrt mgis csak sajnlatos, hogy ennyivel is kevesebbet kapunk a tbbi szereplbl.
Igazi popcornmozi A vilg vgn, de sajnos nincs meg benne az az er, ami az els rsz jdonsgbl s msodik epizd fesztett tempj akcikavalkdjbl fakadt, de Keith Richards rulez! |